Hopp til innholdet

Åpenhetsloven

Vi jobber for å drive banken på en ansvarlig måte, og er opptatt av at alle skal ha like rettigheter. Vi ønsker å sikre at leverandørene våre har det samme fokuset. Les mer om vårt arbeid for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold og hvordan vi jobber for å sikre dette internt i banken og blant våre leverandører.

Gårdsdrift

Åpenhetsloven

Åpenhetsloven tredde i kraft 1. juli 2022. Loven pålegger virksomhetene en informasjonsplikt og en plikt til å gjennomføre aktsomhetsvurderinger, både av egen virksomhet og av forretningspartnere. Formålet med loven er å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og sikre allmenheten tilgang til informasjon.

Åpenhetsloven på Lovdata: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2021-06-18-99

Egen virksomhet

I tråd med åpenhetsloven jobber vi aktivt med grunnleggende menneskerettigheter og anstendig arbeidsforhold i egen virksomhet. Vi følger norsk lovverk for helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen, og for likestilling og fravær av diskriminering. Personalhåndboken og bedriftsavtalen i Romsdalsbanken angir prinsipper og retningslinjer som gjelder for arbeidsforholdet mellom arbeidsgiver og ansatt. Våre etiske retningslinjer setter tydelige rammer for hvordan vi forventer at ansatte opptrer mellom kollegaer og ut mot eksterne – alle skal behandles med respekt og verdighet.

Forretningspartnere

Våre retningslinjer og rutiner for vårt arbeid med klima, miljø og samfunn, og ved innkjøp av varer og tjenester, beskriver våre forventninger til leverandører og forretningspartnere. Retningslinjene og rutinene beskriver og hvilke vurderinger og tiltak som må tas for å sikre at våre forretningspartnere opptrer seriøst og aktsomt for å unngå skader og negative konsekvenser for mennesker og miljø. Vi riskovurderer og samler informasjon fra våre forretningspartnere både i forkant og underveis i samarbeidet eller kundeforholdet.

Redegjørelse i henhold til åpenhetsloven

Årlig gjennomfører banken en aktsomhetsvurdering av egen virksomhet og av eksterne partnere i tråd med åpenhetsloven. Når vi utfører en såkalt aktsomhetsvurdering, foretar vi en kartlegging for å vurdere faktiske og potentiele negative konsekvenser for menneskerettigheter og arbeidsforhold, som bedriften på ulike måter er knyttet til gjennom innkjøp og drift. 

Siste oppdaterte redegjørelse i henhold til åpenhetsloven er publisert under rapporter.

Spørsmål

Har du spørsmål knyttet til åpenhetsloven? Send spørsmål til epost-adresse: aapenhet@romsdalsbanken.no så tar vi kontakt.