Hovedregelen er at du bør alltid bruke ditt Gold når du netthandler. Da får du gode reklamasjonsrettigheter dersom vesken du bestiller viser seg å være «fake», jakka til 3000 kr er sydd feil eller nettbutikken rett og slett velger å la være å sende deg det du har kjøpt. I det du bruker kredittkortet, er det nemlig bankens penger du handler med, og ikke dine egne. Skulle du derfor være uheldig og bli svindlet, er det ikke lønnskontoen din som blir tappet. Banken tar ansvaret.

Vi har laget en sjekkliste med det viktigste du bør kunne for å unngå trøbbel på nettet:

  • Sjekk alltid at butikken er pålitelig. Et enkelt Google eller Facebook søk kan avdekke andres erfaringer med brukerstedet.
  • Sjekk leveringstiden - vær ute i god tid og sjekk hvor lang tid det vil ta å få varene levert.
  • Kontroller prisen og ordrebekreftelsen.
  • Bruk alltid kredittkort når du handler på nett.
  • Ikke legg igjen kortnummeret andre steder enn på nettbutikkens sikre side for betaling. Som regel starter adressen med «https» i stedet for «http».
  • Velg å betale med betalingstjenester som Vipps, Google Pay, PayPal eller andre digitale lommebøker. Da slipper du å oppgi kortnummeret ditt. Husk å registrere kredittkortet ditt som betalingskort i lommeboken.
  • Husk at norsk kjøpslov gjelder bare i Norge og at andre land har andre lover og regler.
  • Frakt, gebyrer og avgifter kan komme i tillegg. Sjekk importkalkulatoren hos Tollvesenet.


Forbrukerrådet anbefaler deg å handle på nett med kredittkort
Betaling i app og netthandel er også to sider av samme sak. Derfor lønner det seg å registrere kredittkortet i alle betalingsapper og tjenester du benytter. Forbrukerrådets hovedregelen er enkel - bruk kredittkortet til netthandel og la brukskontoen være trygg!

Les flere tips fra forbrukerrådet her.