Tips og råd til bedrifter
-
Lag en forretningsplan
Den viktigste faktoren for å skape vekst er en god og gjennomtenkt forretningsplan. Forretningsplanen bør inneholde:
- Idé- og målbeskrivelse: Hva er forretningsideen din? Hva ønsker du å oppnå?
- Produkt-/tjenestebeskrivelse: Hva er produktet eller tjenesten du selger?
- Markedsanalyse: Hvilket marked tilhører bedriften din? Hvem er kundene og konkurrentene dine – og hvordan skiller bedriften din seg fra konkurrentenes?
- Økonomi: Sett opp et budsjett for fremtiden – fokuser på salg, likviditet og resultat.
- Kapitalbehov: Hva skal du investere i, og hvor stort finansieringsbehov har bedriften din?
Trenger du hjelp til å sette opp en forretningsplan? Last ned vår mal (word)
eller kontakt oss. -
Kartlegg nettverket ditt
For å lykkes med vekst bør du kartlegge og styrke samarbeidet med samarbeidspartnerne og underleverandørene dine. Det er hensiktsmessig å besvare følgende spørsmål:
- Hvor avhengig er du av samarbeidspartnerne dine? Er noen kritisk viktige?
- Hvordan er forholdet mellom bedriften din og samarbeidspartnerne/underleverandørene dine?
- Er samarbeidspartnernes/underleverandørens økonomi god og stabil?
- Er det muligheter for å utvide nettverket ditt – og er det behov for det?
-
Lag et likviditetsbudsjett
Mange bedrifter i vekst opplever at kostnadene løper fortere enn inntektene. For å få kontroll på pengestrømmen bør du lage et likviditetsbudsjett. Likviditetsbudsjettet bør inneholde:
- Oversikt over løpende inntekter og kostnader
- Oversikt over periodiske utgiftsposter slik som mva og feriepenger
- Budsjettering over forventede innbetalinger fra kunde
Trenger du hjelp til å sette opp et likviditetsbudsjett? Last ned vår mal (excel)
eller kontakt oss. -
Etabler gode faktureringsrutiner
- Fakturer ofte og ikke gi kundene dine unødvendig lang kreditt
- Sett betalingsvilkårene dine til 7 eller 14 dagers betalingsfrist eller forhåndsfakturer
- Be om lengre kredittid hos leverandørene dine – dette i kombinasjon med raskere innbetalinger bedrer bedriftens likviditet drastisk
-
Hold orden på kundene dine
- Kredittsjekk nye kunder ved opprettelse av kundeforhold – på denne måten sikrer du deg dersom kunden har dårlig betalingsevne-/vilje